Wil je meer bewust in het moment zijn en daardoor beter kunnen luisteren? Meer gefocust zijn, geen ruis meer op de lijn ervaren? Wil je jezelf beter leren kennen? En daardoor anderen inspireren?
Zodat je doelen sneller behaalt, efficiënter werkt, beter samenwerkt, anderen beter in kunt schatten, niet meer zo snel persoonlijk geraakt wordt, beter leiding kunt geven of minder woorden nodig hebt om de boodschap duidelijk te maken?
Door krachtig en helder te communiceren kun jij dit voor jezelf verwezenlijken!
Word jij gezien en gehoord?
Hoe kom jij over? Bijvoorbeeld tijdens een vergadering of netwerkbijeenkomst. Veel mensen worden niet gehoord of gezien. Zou jij ook liever voor jezelf opkomen, kort en krachtig je punt maken en het woord durven nemen? Door bewust je strategie om te vormen die je hiervan weerhoudt, leer jij om Krachtig te communiceren. Op ieder gewenst communicatiemoment. Je wordt mondig, zodat jouw argumenten meetellen, zowel in een groep als in een 1-op-1 gesprek.
Zo wordt krachtig en authentiek communiceren geen kunstje, maar ontstaat dit vanuit een diep bewustzijn.
Welke signalen geef je af?
Als je een adviserende of leidinggevende rol hebt, ken je waarschijnlijk de kracht van lichaamstaal al. Overtuigen en inspireren lukt alleen op het juiste moment, met de juiste woorden, juiste stemgebruik en de juiste uitstraling. Deze vier elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat is een uitdaging.
Leer door zelfinzicht ruimte te bieden aan anderen.
Welke signalen geef jij onbewust af tijdens jullie ontmoeting? In zakendoen draait het om betrouwbaarheid. En dat heeft meer te maken met lichaamstaal en stemklank dan je misschien denkt. Leer je non-verbale en verbale signalen kennen, herkennen en gebruiken om zo betere gesprekken te voeren en krachtig te communiceren.
Krachtig communiceren tijdens het presenteren
Pitchen of een presentatie geven kan heel spannend zijn. Spreken in of voor een groep geeft je misschien klamme handjes, ademnood, een trillende stem of een onzeker gevoel. Of je maakt geen contact, laat geen pauzes vallen of je spreekt monotoon. Je boodschap komt niet over. Herkenbaar? Voor de meesten wel.
Oefenen biedt uitkomst. Met behulp van video-analyse krijg je inzicht in en bewustwording rondom je non-verbale en verbale communicatie, zoals houding, stemgebruik, articulatie en inhoudelijke boodschap. Zelfverzekerd en geloofwaardig overkomen helpt je krachtig te communiceren. En zo je publiek te boeien en inspireren. Je boodschap wordt gehoord.
Krachtig communiceren tijdens het solliciteren
Ik ben sollicitant
Wie ben jij als persoon? Dat is wat een recruiter snel uit wil vinden. Tijdens een sollicitatiegesprek ligt de focus op technische vaardigheden. Althans, dat denk je vaak. Recruiters vinden echter bewust (en vooral ook onbewust) jouw persoonlijkheid en communicatieve vaardigheden veel belangrijker. Dat bepaalt of jij past binnen de organisatie.
Ben jij je bewust van je non-verbale en verbale vaardigheden? Met behulp van video-analyse en coaching worden jouw competenties direct zichtbaar waardoor je tijdens je volgende sollicitatie verbaal en non-verbaal krachtig aan tafel zit!
Ik ben recruiter
Wie is de persoon achter dat cv? De juiste persoon voor de juiste functie, passend binnen de cultuur van het bedrijf. Dat is ons gezamenlijke streven. Door niet alleen de nadruk op de technische vaardigheden te leggen, maar juist ook op de verbale en non-verbale competenties, is de kans op de juiste match veel groter.
Met behulp van video-screening krijg je direct inzicht in en advies over de gewenste onderwerpen. Welke persoonlijkheid? Hoe is de omgang met autoriteit? Welke manier van samenwerken? Hoe is de algemene presentatie? Welke kernkwaliteiten heeft iemand? etc. Non-verbale en verbale competenties op een presenteerblaadje.
Herkennen van stemgebruik
Is jouw stem ook jouw visitekaartje? Of heb je daar nog nooit bij stilgestaan? Welke stem heb jij? Een schelle stem, een warme stem, een hese stem, een zachte stem, een harde stem? De klank van de stem en de manier van spreken zijn zeer bepalend voor hoe jij op een ander overkomt. De klank van je stem verandert door emoties. Met je stem kun je inspireren, het is je instrument om de boodschap helder over te brengen.
Leer een mooie, volle en warme stemklank te krijgen, om rustig te spreken, duidelijk te articuleren en om de kracht van pauzes te gebruiken. Van intonatie tot articulatie, alle facetten dragen bij aan krachtig en authentiek communiceren.
Zit je ego je weleens in de weg? Voel jij je niet gehoord? Durf jij je niet kwetsbaar op te stellen bij collega’s? Is je iets overkomen, waardoor je jouw vertrouwen, kracht en talenten even niet meer kunt vinden? Of loopt de communicatie gewoon niet lekker op je werk of privé?
Investeren in jezelf is een vorm van ondernemerschap. Je neemt zelf duidelijk de verantwoordelijkheid. Je wilt voor jezelf opkomen, zelfverzekerdheid uitstralen of juist meer beheersing vinden. Meer kunnen zijn wie jij bent op de werkvloer en privé, hoe fijn is dat? Dat leer je door zonder oordeel naar jezelf te kijken. Want dan zie je meer. Dat doen we met behulp van video-analyse. Dat is misschien confronterend, maar zeer effectief.
Vind synergie tussen je verbale en non-verbale communicatie
Door de combinatie tussen je verbale en non-verbale communicatie te leren zien, herken je jouw krachten en beperkingen. Door zelfinzicht kun je ratio en gevoel in balans brengen, waardoor je jezelf helpt krachtig te communiceren.
Herkennen van lichaamstaal
Lichaamstaal is een essentieel onderdeel van de dagelijkse communicatie. Het vindt veelal onbewust plaats. Toch beïnvloedt het communicatie volop. Ervaar je wel eens een dubbele boodschap van je gesprekspartner? Zijn lichaamstaal en inhoudelijke boodschap wel congruent aan elkaar? Het is belangrijk om naar je gesprekpartner te luisteren, maar nog belangrijker om naar hem of haar te kijken.
Het onzichtbare achter het zichtbare
Herken lichaamstaal van de ander. Herken bewust wat je op onbewust niveau al waargenomen hebt. Wat straalt je gesprekspartner uit, zonder het je te zeggen? Zo krijg je veel meer informatie en kun je het gesprek dat jullie voeren positief beïnvloeden. Om te overtuigen, om mee te krijgen, om te enthousiasmeren etc.
Krijg voor elkaar wat je wilt bereiken tijdens jullie gesprek en in je zakelijke functie. Dat is krachtig communiceren door het lezen van de lichaamstaal van je gesprekspartner.