11 sep De kunst van het luisteren
Om krachtig te kunnen communiceren
Onlangs was ik een paar dagen in de Provence. En daar kon ik urenlang luisteren naar het ‘zingen’ van de cigales. Soms was het geluid zachtjes op de achtergrond waarneembaar, op andere plekken oorverdovend aanwezig. De mannetjes maken het geluid om de vrouwtjes te lokken. Ze vertoeven in de bomen, maar omdat ze schutkleuren hebben, zijn ze bijna onzichtbaar.
Het geluid van de cigales maakt me rustig. Mijn anders redelijk drukke hoofd wordt gevuld met hun gezang.
Luisteren maakt sowieso rustig. Echt luisteren dan!
Luisteren zonder te associëren. Zonder je gedachten (onbewust) weer naar allerlei onnodige zaken af te laten dwalen. Zoals het maken van lijstjes in je hoofd van wat je nog allemaal moet vandaag, of morgen of volgende week.
Luisteren vergt discipline, dat lukt je niet zomaar.
Tijdens mijn coaching gesprekken merk ik steeds vaker dat mensen de kwaliteit van luisteren onderschatten en de kwaliteit van luisteren ook niet meer bezitten.
Vaak zijn ze in de gesprekken al bezig met het bedenken van oplossingen, terwijl ze nog niet eens goed geluisterd hebben naar hun gesprekspartner. Of ze worden afgeleid door hun telefoon die ze wel hebben uitgezet, maar de lichtsignalen geven alweer aan dat er een whatsapp, een update, telegram of mail is binnengekomen…
Weg aandacht. Weg oogcontact. Weg non-verbaal luistergedrag.
Charismatisch leiderschap betekent ook; goed kunnen luisteren.
Echt luisteren!
Een misvatting is: “Maar daar heb ik helemaal geen tijd voor”, “Ik moet snel door, en snel oplossingen bedenken en snel mijn lijstje afwerken…”
Met luisteren creëer je tijd, rust en ruimte. En zo creëer je – met welgemeend luisteren- vertrouwen, rust en zorg je voor meer creatieve oplossingen, zowel zakelijk als privé.
Krachtig communiceren begint daarom bij goed luisteren. Jezelf even uitschakelen. Je ego aan de kant zetten en bewust één-en-al oor zijn voor je gesprekspartner.