04 mei Krachtig communiceren in een familiebedrijf
Onlangs coachte ik een klant die het stokje overneemt van zijn vader in een groot familiebedrijf. Zijn vraag was: “Kun je mij leren om krachtig te communiceren?” Op deze term had hij gegoogeld en zo was hij op mijn site terecht gekomen. Zijn hulpvraag was echter breder. Hij worstelde met zijn nieuwe rol als directeur maar ook met de veranderde verhouding tussen vader en zoon. Hij wordt als opvolger ineens gelanceerd als directeur van een bedrijf met meer dan 100 medewerkers dat in zijn ogen een nog veel grotere potentie heeft.
Zijn vader heeft het bedrijf van de grond af opgebouwd, uitgebouwd en hij vindt het moeilijk nu te gaan loslaten. Bovendien is verandering lastig voor hem. Denk aan technologie en digitalisering van het bedrijf. De zoon ziet hierin juist veel mogelijkheden en kansen.
De hulpvraag analyseren
Veranderprocessen zijn moeilijk, ze wekken weerstand op. Hoe ga je om met weerstand van je eigen vader en medewerkers. Je hebt het gevoel nog niet serieus genomen te worden omdat je nog jong bent. Het vraagt om krachtig communiceren, duidelijke taal, een duidelijke visie en missie. Je krijgt een andere rol, je wordt ineens directeur. En nu?
Eerst ontleden we de hulpvraag. Soms dekt de vraag niet het volledige onderliggende probleem. Dat doen we bijvoorbeeld via een video-opname waarin we de verbale en de non-verbale communicatie helemaal onder de loep nemen. Dit doen we uiteraard in een vertrouwelijke setting één-op-één. “Doe die pitch maar eens, spreek je medewerkers maar eens toe.” Hij blijkt zoals vaker het geval is, een beelddenker te zijn. Hierdoor zit hij vooral in zijn hoofd, maakt hij geen oogcontact en verwoordt hij e.e.a. lastig. Hij maakt lange zinnen, neemt geen pauzes, wil te veel vertellen, raakt de kern niet, loopt vast. Dus hij kan zijn boodschap niet inspirerend en overtuigend laten landen. Een valse start als aankomend directeur…
Verandering teweegbrengen
Als leider moet je mensen mee kunnen nemen, een boodschap overbrengen en het bedrijf leiden. Dat doe je onder andere door duidelijke, krachtige taal te gebruiken en dit non-verbaal uit te stralen. Punten kunnen zetten. Een duidelijke boodschap brengen en je toehoorders hierin meenemen. Jij kunt er al lang zijn, maar zijn zij er ook al? Waar zit die ander en hoe krijg je hem of haar mee in jouw proces? Wat wil je vertellen en waarom?
Dingen voorbereiden blijkt heel vaak een ondergeschoven kindje. Mensen willen graag spontaan blijven en denken daardoor dat ze niet te veel moeten voorbereiden. Of alle energie gaat naar een starre PowerPoint presentatie. Het tegenovergestelde is waar. Hoe beter je voorbereid bent, des te meer ruimte is er voor zelfverzekerdheid en spontaniteit. Ook dan pas ontstaat er ruimte om de ander te observeren om te zien of je boodschap daadwerkelijk landt.
Deze klant heeft sinds mijn coaching veel bereikt. Hij is zich veel bewuster van de inhoud van zijn boodschap. Voor hij in een meeting stapt, weet hij wat het doel is, wat hij wil bereiken bij zijn medewerkers en zijn vader en welke boodschap daarvoor nodig is. Zijn zinnen zijn korter en krachtiger.
De bewustwording van zijn rol voor de medewerkers, de verhouding met zijn vader en zijn eigen invloed hierop, hebben ervoor gezorgd dat hij zelfverzekerder voor de groep staat. Hij brengt een duidelijke boodschap vanuit een heldere visie. Zijn verbale en non-verbale communicatie liggen nu op één lijn. Hij wordt een leider met charisma!
En dat is krachtig communiceren!