Verbale en non-verbale communicatie

Verbale en non-verbale communicatie

“Ik kom vaak ongeïnteresseerd over.”

“Ik kom vaak bot en ongeïnteresseerd over!” zei een accountant/teamleider tegen mij voorafgaand aan een coaching traject.

 

 

Onderzoek persoonlijke communicatie

Toen ik zijn verbale en non-verbale communicatie in kaart had gebracht, kwamen we er samen achter dat hij:
* een vrij snel spreektempo had (160 woorden per minuut gemiddeld, normaal is ongeveer 130 woorden per minuut)
* te monotoon sprak
* niet goed genoeg kon luisteren omdat hij oplossingsgericht bezig was
* te weinig mimiek en lichaamstaal had
* vrij veel aan zijn hoofd had en daardoor gehaast overkwam en niet in het moment was.

Het gevolg van zijn manier van communiceren

Het gevolg hiervan? Het hield hem tegen in zijn persoonlijke ontwikkeling. Weinig geduld en weinig contact met zijn gesprekspartner. Tijdens presentaties en vergaderingen verloor hij zijn toehoorders omdat hij hen niet kon boeien. Soms vonden ook zijn collega’s hem bot en ongeïnteresseerd overkomen. En dat terwijl hij nu juist HART voor de zaak heeft!

“Spreken is een onbewust patroon, daar verander je niet zo maar iets aan!”

 

De oplossing voor zijn communicatiegedrag


Mijn praktijkervaring leert me keer op keer dat je iets kunt veranderen aan je communicatie als je in kleine stappen denkt en oefent. Net als bij het leren autorijden.

Oefening in krachtig communiceren baart kunst

Als je een goede coach hebt die je aan de hand neemt en jou kleine haalbare opdrachten geeft, dan kun je echt iets veranderen in je communicatie. Als je werkt aan één aspect dan veranderen er veel aspecten automatisch mee. Deze persoon bijvoorbeeld kreeg van mij de opdracht om zijn verhaal te visualiseren. Denk in beelden, denk in voorbeelden. Kleur je verhaal in en neem je toehoorders op die manier mee.

Deze accountant/teamleider zag zichzelf sterker worden! Met als gevolg:
• zijn spreektempo is omlaag gegaan zodat mensen hem beter kunnen volgen
• hij heeft meer mimiek en is daardoor toegankelijker
• hij maakt meer gebruik van zijn lichaamstaal waardoor hij meer kan boeien
• dankzij het gebruik van meer intonatie blijft zijn boodschap beter hangen.

Hij boeit zijn publiek, komt niet meer bot en ongeïnteresseerd over en maakt nu echt contact! En weet je wat het mooiste is? Hij heeft veel meer plezier in zijn werk gekregen.

Wat wil jij verbeteren?
Neem eens vrijblijvend contact met me op!



wit

Vind de juiste balans tussen non-verbale en verbale communicatie.


Mahoniehoutstraat 11a
5706 VS Helmond
+31 (0) 6 186 36 109